Od 1 listopada 2024 roku system SENT, monitorujący przewóz towarów wrażliwych, objął także przewoźników spoza Unii Europejskiej oraz krajów takich jak Szwajcaria, Islandia, Liechtenstein czy Norwegia. To ważna zmiana, która wpływa na wiele firm transportowych działających na terenie Polski.
Rozszerzenie obowiązków na zagranicznych przewoźników
System SENT funkcjonuje od 2017 roku, stopniowo obejmując coraz szerszy zakres towarów i podmiotów. Początkowo dotyczył głównie polskich firm, ale od listopada 2024 roku obowiązek rejestracji w systemie został rozszerzony na przewoźników spoza wyżej wymienionych krajów. To reakcja na protesty przy granicach z Ukrainą i dążenie do wyeliminowania nieuczciwej konkurencji ze strony zagranicznych firm transportowych.
Kogo dotyczą nowe przepisy?
Nowe regulacje obejmują międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy oraz przewozy kabotażowe. Dotyczy to transportu realizowanego na podstawie standardowych zezwoleń, zezwoleń EKMT oraz zezwoleń na przewóz kabotażowy wydanych przez GITD. Co więcej, obowiązek zgłoszenia w systemie SENT dotyczy również przewozów międzynarodowych niewymagających zezwoleń, ale realizowanych na podstawie umów, np. między Ukrainą a Unią Europejską.
Jakie informacje należy zgłosić w systemie SENT?
Przewoźnicy muszą przekazać do systemu SENT następujące dane:
-
- Informacje o podmiocie wykonującym przewóz, nadawcy i odbiorcy (imię, nazwisko lub nazwa firmy oraz adres).
- Miejsce i datę rozpoczęcia oraz zakończenia przewozu na terenie Polski.
- Kraj załadunku i rozładunku.
- Informację, czy przewóz odbywa się z ładunkiem czy bez.
- Numer dokumentu przewozowego oraz zezwolenia.
- Kraj rejestracji i numer rejestracyjny pojazdu.
- Numer lokalizatora.
Zgłoszenia dokonuje się poprzez platformę PUESC (https://puesc.gov.pl/), a w razie zmian danych należy je niezwłocznie zaktualizować.
Co dalej?
To nie koniec zmian w systemie SENT. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek zgłaszania przewozów obejmuje również przewoźników z krajów Unii Europejskiej, Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii, realizujących przewozy do lub z państw spoza UE. Celem tych działań jest dalsze wzmocnienie kontroli nad międzynarodowym transportem drogowym i zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku.
Zaciekawił cię ten temat? Zobacz całość w serwisie Log24.pl – serwisie informacyjnym z branży logistycznej, transportowej i magazynowej.
Be the first to comment on "Nowe zasady w systemie SENT: co musisz wiedzieć?"